홍차의 기원과 실크로드, 그리고 커피하우스 이야기

2024-09-26

홍차의 기원을 보면 중국 복건성 우이산(武夷山)의 대표적인 차인 대홍포(大紅袍)라는 우롱차가 명나라 시대 이전에 등장하였고, 대홍포의 맛과 향은 우롱차보다는 홍차에 훨씬 가까운 향과 맛, 색을 가지고 있다. 애당초 복건 이남에서는 발효된 차를 이전부터 많이 마시고 있었기 때문에 홍차의 기원을 대체적으로 여기에서 잡고 있는 실정이다. 홍차가 유럽으로 들어간 설에 의하면 도자기나 기타 고가의 제품을 수입하던 함선이 중국 제품의 파손을 대비해 완충작용을 하기 위해 찻잎을 사용하면서 대규모 수입이 시작되었다는 설이 있는데 물론 이 설도 정설은 아니다. 유럽에서 중국산 도자기를 수입할 때 찻잎을 채운 상자에 함께 담아서 파손을 방지한 사례가 있지만 물론 일반적인 상황은 아니다.

유럽에는 흔히 차라고 하면 홍차를 대표적으로 떠올리고 있다. 이러한 유럽식 홍차의 역사는 16세기 중엽에 중국 명나라와의 교역에서부터 시작되는데, 주로 영파(寧波)와 광저우(廣州)에서 거래되었다. 당시 명나라와의 교역으로 본래 유럽인들이 접한 차는 반(半) 발효차였던 오룡차였다. 그러나 점점 강하게 발효된 차들이 유럽인들에게 인기를 끌게 되자 어느새 홍차라고 하는 새로운 스타일의 브랜드로 굳어진 것이다. 이러한 영국에 중국식 홍차가 처음으로 소개된 것은 포르투갈의 왕녀 브라간사의 캐서린(Catherine of Braganza)이 스튜어트 왕가의 찰스 2세(재위 : 1660~1685)와 결혼하면서 당시 귀한 제품이었던 중국 홍차를 영국에 처음으로 가져왔던 것에서 유래되었다.

포르투갈의 왕녀인 캐서린이 찰스 2세와 결혼하면서 홍차를 들고 오자, 갑자기 영국 왕실과 귀족 사이에서 홍차를 마시는 것이 유행처럼 번지게 되었다. 그런데 여기에서 성차별과 그것으로 인한 양성대립이 영국에 생기게 된다. 17세기 당시 유럽에서는 새로운 향유 문물이었던 아라비카 커피가 여자와 아이들에게 해롭다는 소문이 돌고 있었다. 그레서 커피는 남성들만 즐길 수 있는 음료였고, 영국에서는 상류층 남성들만을 위한 커피하우스(Coffee house)라는 카페 문화가 발달했다. 영국에서의 첫 커피하우스 엔젤(Angel)은 1650년 자콥(Jacob)이라는 인물에 의해 옥스퍼드에 세워졌으며 이곳은 페니대학(Penny university)이라는 별칭이 붙여졌는데 그 이유는 대학생들이 학습을 하거나 토론을 하는 장소였고 과학과 철학 등의 지식을 공유하는 장소였기 때문이다. 런던에서는 1652년 그리스인 파스쿠아 로쎄(Pasqua Rosee)라는 인물에 의해 설립되었으며 이 커피하우스는 뒤따라 설립되는 커피하우스들의 모델이 되었다.

이렇게 하여 공식적으로 커피를 즐길 수 있는 오늘날의 Cafe 문화는 영국 런던의 커피하우스(Coffee house)라는 상류층들만의 커피 레스토랑에 커피를 즐기는 것에서 시작되었다. 보통 카페의 원형이라고 할 수 있는 형태가 처음 나온 나라가 오스만투르크이고 프랑스인들이 이걸 흉내내서 1654년에 파리에 카페라는 이름으로 열게 되었지만 오늘날의 카페 형태로 완성된 것은 어디까지나 영국 런던의 커피하우스가 시작으로 보고 있다. 특히 영국에서 상인과 선원들이 즐겨 찾던 로이드 커피하우스(Lloyd Coffee House)는 거의 1세기 가까운 기간동안 영국의 증권거래소 노릇을 하기도 했다. 로이드 커피하우스는 1687년경 원양함선 승무원이던 사무엘 로이드(Samuel Lloyd)가 처음 오픈했고 그의 아들 에드워드 로이드(Edward Lloyd)가 물려받으면서 점차 사업가나 학생뿐만 아니라 항해와 관련된 사람들의 모임 장소로 발전하게 된다. 

선원들은 로이드 커피하우스에서 바다 날씨와 만조 시간, 해적 출몰지역, 나라별 특산품, 선박의 출항 및 도착 시간 등 각종 무역거래에 관한 정보를 교환하기 시작했고, 이러한 모습을 본 에드워드는 고객들의 편의를 위해 화물선의 출발 시간이나 도착 날짜 등 중요한 정보를 종이 쪽지에 적어 벽에 붙여 놓기도 했다. 에드워드는 고객들의 반응이 좋은데다 로이드 커피하우스가 인기가 많아지면서 매출 또한 늘어나게 되자 1696년부터 로이즈 리스트(Lloyd's List)'라는 정기 정보지를 발간해 무역 거래에 관한 중요 정보를 제공했다. 2개 면으로 구성된 로이즈 리스트는 주 3회 발행되었으며, 여러 가지 유익한 기사와 소식이 실림으로써 당시 무역상인들 사이에서 가장 많이 읽히는 신문이 되었으며 여기에서 테이블에 앉아 파이프 담배를 물고 중절모를 쓰며 신문을 읽는 영국 남자의 이미지가 완성되었다. 

또한 에드워드는 해상무역의 과정에서 여러 손실 리스크에 공동으로 노출되어 있던 선원들에게 보장의 필요성이 제기되자 이를 놓치지 않고 리스크를 공동 인수하기 시작하면서 언더라이터(Underwriter ; 유가증권의 인수를 업무로 하는 금융업자 또는 보험계약을 인수하는 보험업자)가 되었는데 이것이 세계 최초 해상보험의 시작이다. 이와 같이 커피는 남성들에게는 하루 일상의 활력소나 마찬가지였다. 반면 여성들은 커피하우스에서 커피를 마실 수 없었고 집에서 버터밀크 같은 음료를 마셨는데 당시의 버터밀크는 우유에서 분리한 크림을 짜서 버터를 만들 때 버터에서 분리된 액체를 지칭한다. 보통은 이와 같은 액체를 발효시켜서 요구르트처럼 시큼한 맛이 내게 하는 것이 특징인데 이와 같은 버터밀크는 홍차가 들어오기 전까지만 해도 상류층 여성들의 기호식품 중 하나였다. 

이와 같이 남성들이 남성들이 커피를 즐겨마시며 이에 대해 풍미를 논하며 성차별했던 커피하우스에 반감을 가졌던 여성들은 하나 둘 홍차를 마시면서 그 수가 늘어나기 시작한다. 커피를 대신해 홍차를 선택한 이유는 커피가 여성들에게 해롭다는 소문이 있었던데다, 굳이 커피하우스에 가지 않아도 거실 테이블에서 아름다운 중국산 도자기로 된 찻잔 세트로 홍차를 즐길 수 있었기 때문이었다. 결과적으로 홍차는 상류층 여성의 사교 생활에서 저절대로 없어서는 안 될 필수품으로 자리잡게 된다. 이에 남성은 커피, 여성은 홍차라는 양립 구도가 생겼으며, 영국에서 이와 같은 기호식품들을 중심으로 자국의 이성 혐오까지 이어지게 된다. 여성들은 커피에 대해 영국 남자들은 커피를 마셔서 프랑스 남자보다 정력이 떨어진다는 등의 좋지 않은 소문을 퍼뜨리기도 하였다. 한편, 몇몇 상류층과 귀족 남성들은 자신들이 소유하고 있던 중국산 도자기와 비단 등을 남에게 자랑하고 싶은 욕구가 강했기 때문에 사람들을 불러 모은 다음에 도자기를 자랑하는 겸 홍차를 즐기게 하는 문화를 탄생시켰다. 

또 이것이 귀족 사회에서 유행처럼 번지게 되자 커피하우스는 이른바 무식한 항해 선원들이나 가는 칙칙한 장소라는 이미지가 생기면서 커피와 홍차는 계층 간의 차이를 만드는 요소가 되었고 양성 대립 구도에서 신분 계층의 구도 바뀌게 되었다. 이른바 상류층에서 남녀 구분 없이 누구나 즐기는 기호식품으로 자리잡게 되면서 커피는 중, 하류층이 즐기는 하위문화로 인식되게 된 것이다. 영국이 식민지 지배와 착취로 인해 점점 더 부강해지자, 영국의 상류층들은 사치스럽고 아름다운 찻잔 세트를 전시하며 더욱 교양있어 보이고 싶어 했기 때문에 결국 모두 거실에서 홍차를 마시게 되었고, 이에 남녀 홍차 소비 인구가 급격하게 늘어나게 되자 영국은 남녀노소 홍차를 즐기게 되었으며 남녀 모두 출입 가능한 플레저 가든(Pleasure garden)이라는 곳에서 티 파티(Tea Party)를 즐길 수 있는 장소가 마련되기도 했다. 이런 과정을 거쳐 홍차가 평민들에게도 확산이 되었고 17세기 후반에 홍차와 티 파티(Tea Party)는 영국의 대표적인 대중문화가 되었다. 그런 배경으로 인해 잉글리쉬 브렉퍼스트(English breakfast)가 탄생하게 된 것이다.  

*필자/ 정길선.

노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

The Origin of Black Tea, the Silk Road, and the Story of Coffee Houses

Columnist Jeong Gil-seon

If you look at the origin of black tea, Da Hong Pao, a representative tea from Wuyi Mountain in Fujian Province, China, appeared before the Ming Dynasty, and the flavor, taste, and color of Da Hong Pao are much closer to black tea than oolong tea. Since fermented tea was already widely consumed in southern Fujian, the origin of black tea is generally considered to be from here. According to the theory that black tea entered Europe, there is a theory that large-scale imports began when ships importing porcelain and other expensive products used tea leaves to cushion the damage to Chinese products. Of course, this theory is not the correct one. There are cases where Chinese porcelain was imported from Europe and placed in boxes filled with tea leaves to prevent damage, but of course, this is not a common situation.

In Europe, when people think of tea, black tea is usually the first thing that comes to mind. The history of this European-style black tea began in the mid-16th century with trade with the Ming Dynasty of China, and was mainly traded in Ningbo and Guangzhou. At that time, the tea that Europeans were initially exposed to through trade with the Ming Dynasty was oolong tea, a semi-fermented tea. However, as more and more strongly fermented teas became popular among Europeans, they soon solidified into a new style brand called black tea. This Chinese-style black tea was first introduced to England when Catherine of Braganza, a princess of Portugal, brought Chinese black tea, a rare product at the time, to England when she married Charles II (reign: 1660-1685) of the Stuart Dynasty.

When Catherine, a princess of Portugal, brought black tea with her when she married Charles II, drinking black tea suddenly became a trend among the British royal family and aristocracy. However, this led to gender discrimination and the resulting gender conflict in England. In the 17th century, there were rumors in Europe that Arabica coffee, a new type of coffee, was harmful to women and children. As a result, coffee was a drink that only men could enjoy, and in England, a café culture called coffee houses developed for upper-class men. The first coffee house in England, Angel, was established in Oxford in 1650 by a man named Jacob, and it was nicknamed Penny University because it was a place for university students to study and discuss, and a place to share knowledge of science and philosophy. In London, a coffee house was established in 1652 by a Greek man named Pasqua Rosee, and this coffee house became a model for coffee houses that were established later.

In this way, today's café culture, where coffee can be enjoyed officially, began with coffee restaurants in London, England, where upper-class people enjoyed coffee. The country where the original form of a café first appeared was the Ottoman Turks, and the French copied it and opened a café in Paris in 1654, but it is believed that the café in its current form was first completed in the coffee houses of London, England. In particular, Lloyd's Coffee House, which was popular among merchants and sailors in England, served as the British stock exchange for nearly a century. Lloyd's Coffee House was first opened around 1687 by Samuel Lloyd, a crew member of an oceangoing ship, and when his son Edward Lloyd took over, it gradually developed into a gathering place for not only businessmen and students, but also people related to navigation. The sailors began to exchange information about various trade transactions, such as sea weather, high tide times, pirate spots, special products of each country, and ship departure and arrival times, at Lloyd's Coffee House. Edward, who saw this, wrote important information, such as the departure and arrival times of cargo ships, on pieces of paper and stuck them on the wall for the convenience of customers. As the customers responded well and Lloyd's Coffee House became popular, sales also increased, so Edward published a regular information magazine called 'Lloyd's List' in 1696 to provide important information about trade transactions. Lloyd's List, consisting of two pages, was published three times a week and contained various useful articles and news, becoming the most widely read newspaper among merchants at the time. This created the image of a British man sitting at a table, smoking a pipe, wearing a bowler hat, and reading a newspaper. Also, when the need for insurance arose for sailors who were jointly exposed to various loss risks in the course of maritime trade, Edward did not miss this and began to jointly assume the risk, becoming an underwriter (a financial business that underwrites securities or an insurance business that underwrites insurance contracts). This was the beginning of the world's first marine insurance. In this way, coffee was like a daily source of energy for men. On the other hand, women could not drink coffee at coffee houses, so they drank beverages like buttermilk at home. At that time, buttermilk referred to the liquid separated from butter when making butter by squeezing cream separated from milk. Usually, this liquid was fermented to give it a sour taste like yogurt, and buttermilk was one of the favorite foods of upper-class women until the introduction of black tea.

In this way, women who had been antipathetic to coffee houses that men enjoyed drinking and discriminated against by discussing the flavor began to increase in number as they began to drink black tea one by one. The reason why black tea was chosen instead of coffee was because there was a rumor that coffee was harmful to women, and because they could enjoy black tea in a beautiful Chinese porcelain teacup set at the living room table without having to go to a coffee house. As a result, black tea naturally became an essential item in the social lives of upper-class women. As a result, a dualistic structure emerged in which men drank coffee and women drank black tea, and in England, such a stimulating food led to a hatred of the opposite sex. Women even spread negative rumors about coffee, such as that British men drank coffee and had lower stamina than French men. Meanwhile, some upper-class and noble men had a strong desire to show off the Chinese porcelain and silk they owned, so they created a culture of inviting people over and having them enjoy black tea while showing off their porcelain.

In addition, as this became a trend in aristocratic society, coffee houses developed the image of being shabby places that only ignorant sailors went to, and coffee and black tea became elements that created differences between classes, and the structure of social classes changed from a structure of gender antagonism to a structure of class hierarchy. As coffee became established as a luxury food enjoyed by both men and women in the so-called upper class, it came to be recognized as a subculture enjoyed by the middle and lower classes. As Britain became increasingly wealthy through colonial rule and exploitation, the British upper class wanted to look more sophisticated by displaying luxurious and beautiful tea sets, so they all ended up drinking black tea in their living rooms. As a result, the number of black tea drinkers of both men and women increased rapidly, and in Britain, people of all ages began to enjoy black tea, and places where both men and women could enjoy tea parties were created in places called pleasure gardens. Through this process, black tea spread to commoners, and in the late 17th century, black tea and tea parties became representative popular cultures of Britain. This is how the English breakfast was born.

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