한민수 의원 “철도 터널 98%, 라디오 먹통에도 '재난방송 예산' 삭감”

2024-10-04

방송통신위원회(이하 방통위)가 재난방송 수신 환경 개선 사업을 수행하고 있음에도 불구하고 전국의 도로·철도 터널, 지하철 등 지하공간의 재난방송 수신 환경이 여전히 불량한 것으로 나타났다.

국회 과학기술정보방송통신위원회 소속 한민수 의원(더불어민주당, 서울 강북구을)이 방통위로부터 제출받은 자료에 따르면 2023년 기준 전국 도로 터널 67.6%, 철도 터널 98.0%, 지하철 역사 약 51.6%에서 FM 라디오 수신이 불량한 것으로 확인됐다.

경북선, 경전선, 경강선, 중부내륙선 등은 라디오 수신 불량률 100%

한민수 의원실에서 2023년 터널·지하공간 재난방송 수신 환경 현황 자료를 분석한 결과 철도의 경우 전체 터널의 98%가 라디오 수신 불량일 정도로 심각했는데, KTX와 SRT가 다니는 경부고속선과 호남고속선도 노선 내 터널 중 1개 터널을 제외하고는 모두 라디오 수신이 불량했다. 경북선, 경전선, 경강선, 중부내륙선 등은 모두 불량률 100%로 노선 내 라디오 수신이 가능한 터널은 단 하나도 없었던 것으로 밝혀졌다.

경기도의 경우 684개 중 496개(73%)가 라디오 수신 불량

충남도, 148개 중 128개(86%), 강원도-400개 중 302개(76%) 불량

도로 권역별 수신 상태를 살펴보면, 전국 터널 3,220개 중 가장 많은 수를 차지하고 있는 경기도의 경우 684개 중 496개(73%)가 라디오 수신 불량으로 나타났다. 충청남도는 148개 중 128개(86%) 불량으로 1위였고, 강원도가 400개 중 302개(76%) 불량으로 그 뒤를 따랐다.

2023년 지하철 승하차 인원이 가장 많았던 수도권 2호선은 역사 53개 중 44개(83%)가 라디오 수신 불량이었다. 수도권 6호선과 경강선, 부산 2호선은 역사 전체가 라디오 수신 불량(100%)인 것으로 확인됐다.

방통위는 방송통신발전 기본법에 따라 터널 또는 지하공간 등 방송수신 장애 지역에 재난방송의 원활한 수신이 의무화됐고, 방통위는 정기적인 실태조사를 통한 결과 공표, 중계설비 기술·설치지원으로 재난방송 수신 환경을 개선하기 위해 노력하고 있다.

김홍일 前 방통위원장도 지난 1월 재난방송 수신환경 개선의 필요성을 강조하며 “재난방송 중계설비 설치 지원 사업이 효과적인 재난 대응을 위한 마중물이 되길 기대한다”고 밝힌 바 있다.

재난방송 수신환경 내년도 예산 올해 대비 41.5% 삭감...예산 확보해야

그러나 방통위의 내년도 재난방송 수신 환경 개선 사업 예산은 5억 8,500만 원으로 올해 10억 원 대비 41.5%가 삭감돼 있다.

그러나 전력이나 통신이 끊긴 극한 비상상황에서는 긴급재난문자 등의 수신이 불가능할 수 있어 수신이 확실한 라디오 재난방송이 확실한 대안이다.

이에 한민수 의원은 “최근 북한의 대남오물풍선 살포와 잦은 탄도미사일 도발 등 윤석열 정권에서의 남북 강대 강 대치국면이 길어지고 있어 국민의 걱정이 크다”며, “전력이나 통신이 끊긴 극한 비상상황 등 긴급재난문자나 방송을 통한 전파가 불가능할 때는 라디오 재난방송이 대안임에도 여전히 수신 환경 개선이 되지 않고 있다”고 지적했다.

한 의원은 “국가적 위기 상황이나 긴급 상황 발생 시 터널과 지하공간은 대피장소로 활용될 수 있는 만큼 방통위가 예산 확보를 통해 국민 안전과 재난 피해 최소화를 위해 노력해 달라”고 당부했다. hpf21@naver.com

* 아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.

*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.

Rep. Han Min-soo: “98% of railroad tunnels are unavailable for radio... Budget for disaster broadcast reception environment to be cut”

KTX, SRT Gyeongbu and Honam high-speed lines are also unavailable except for one tunnel

Despite the Korea Communications Commission (KCC) carrying out a disaster broadcast reception environment improvement project, it was found that disaster broadcast reception environments in underground spaces such as road and railroad tunnels and subways nationwide are still poor.

According to data submitted by Rep. Han Min-soo (Democratic Party of Korea, Gangbuk-gu, Seoul), a member of the National Assembly Science, Technology, Information, Broadcasting and Communications Committee, from the KCC, FM radio reception was confirmed to be poor in 67.6% of road tunnels, 98.0% of railroad tunnels, and approximately 51.6% of subway stations nationwide as of 2023.

Gyeongbuk Line, Gyeongjeon Line, Gyeonggang Line, and Central Inland Line have 100% poor radio reception rates

According to the analysis of the 2023 tunnel and underground disaster broadcasting environment status data by Rep. Han Min-soo's office, in the case of railways, 98% of all tunnels had poor radio reception, which was serious. The Gyeongbu High-Speed ​​Line and Honam High-Speed ​​Line, which KTX and SRT run on, also had poor radio reception except for one tunnel within the route. It was revealed that the Gyeongbuk Line, Gyeongjeon Line, Gyeonggang Line, and Central Inland Line all had a 100% poor radio reception rate, with not a single tunnel within the route having radio reception.

In Gyeonggi-do, 496 out of 684 (73%) had poor radio reception

Chungnam-do, 128 out of 148 (86%), Gangwon-do - 302 out of 400 (76%) had poor radio reception

When looking at the reception status by road area, Gyeonggi-do, which has the largest number of tunnels out of 3,220 nationwide, had poor radio reception at 496 out of 684 (73%). Chungcheongnam-do ranked first with 128 out of 148 (86%) having poor reception, followed by Gangwon-do with 302 out of 400 (76%) having poor reception.

In 2023, the subway line 2 in the metropolitan area, which had the most passengers getting on and off the subway, had poor radio reception at 44 out of 53 stations (83%). It was confirmed that the entire stations of Seoul Metropolitan Subway Line 6, Gyeonggang Line, and Busan Subway Line 2 have poor radio reception (100%).

According to the Framework Act on Broadcasting and Communications Development, smooth reception of disaster broadcasts is mandatory in areas with poor broadcast reception, such as tunnels or underground spaces, and the KCC is working to improve the disaster broadcast reception environment by announcing the results of regular on-site investigations and supporting relay equipment technology and installation.

Former KCC Chairman Kim Hong-il also emphasized the need to improve the disaster broadcast reception environment in January, saying, “I hope that the disaster broadcast relay equipment installation support project will be a stepping stone for effective disaster response.”

Disaster broadcast reception environment budget next year cut by 41.5% compared to this year... Budget must be secured

However, the budget for the KCC’s disaster broadcast reception environment improvement project next year is 585 million won, a 41.5% cut from this year’s 1 billion won.

However, in extreme emergency situations where power or communication is cut off, it may be impossible to receive emergency disaster text messages, etc., so radio disaster broadcasts with reliable reception are a sure alternative.

In response, Rep. Han Min-soo said, “The recent North Korean waste balloon scattering and frequent ballistic missile provocations have led to a prolonged standoff between the North and the South under the Yoon Seok-yeol administration, which is causing great concern among the public,” and pointed out, “In extreme emergency situations where power or communication is cut off, when emergency disaster text messages or broadcasts are impossible to transmit, radio disaster broadcasts are an alternative, but the reception environment has not been improved yet.”

Rep. Han said, “Since tunnels and underground spaces can be used as shelters in times of national crisis or emergency, I urge the Korea Communications Commission to secure a budget to ensure public safety and minimize disaster damage.” hpf21@naver.com

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