“구형 모델주면서 2년 약정”..다이렉트 요금제 편법 약정요금제로 전락

2024-10-08

브레이크뉴스 정민우 기자= 이동통신 3사가 자유로운 통신사 선택과 이동을 원하는 고객들을 위해 도입된 ‘다이렉트 요금제’를 변종 약정요금제로 전락시키고 있다는 지적이다. 다이렉트 요금제 가입자를 대상으로 스마트 기기를 제공한다고 홍보하며 편법으로 2년 약정을 강제하고 있다는 점에서다.

8일 김장겸 국민의힘 의원이 이동통신 3사로부터 제출받은 답변서에 따르면 이통 3사는 모두 다이렉트 요금제를 도입해 운영 중이다.

‘다이렉트 요금제’는 2021년 코로나를 기점으로 온라인 소비가 늘어남에 따라 온라인 전용 요금제가 필요하다는 요청에 따라 도입됐다. 무엇보다 통신사 약정에 구속되지 않고 자유롭게 통신사 선택과 이동을 원하는 소비자들의 선택권을 넓히는 의미가 컸다.

이런 가운데 이통 3사는 최근 다이렉트 요금제 가입자를 대상으로 ‘혜택 ’이라며 스마트 기기를 할인해 제공하는 프로모션을 마련했다. 문제는 ‘2년 사용’을 전제함으로써 사실상 약정 요금제로 전환, 다이렉트 요금제의 취지를 형해화 했다는 지적이다.

나아가 제공하는 기기들 상당수가 구형 모델인 것으로 드러나면서, 이통 3사가 보유한 악성 재고를 비싼 가격에 이용자들에게 떠넘기려 한다는 비판까지 받고 있다.

일례로, SK텔레콤은 다이렉트 요금제의 일종인 ‘다이렉트 5G 76’을 서비스하며 해당 요금제를 가입할 경우 고객은 ‘스마트기기 할인 팩’ 혜택을 선택할 수 있다.

스마트기기 할인 팩 선택지에는 △갤럭시 워치 7 40mm·44mm △애플워치 SE 40mm·44mm(2023) △갤럭시 탭 A9+ △아이패드 9세대 _news 64GB △갤럭시 버즈 3 등이 마련돼 있다.

SKT는 76 요금제를 이용 중인 고객에 한해 월 1만1200 원을 추가 납부하면 아이패드 9 세대를 제공한다고 홍보 중이다. 고객이 2년을 채우지 않고 번호이동 혹은 해지를 하면 기기 가격을 73만6320 원으로 산정해 남은 할부금을 청구한다.

아이패드 9세대는 한 세대 전 모델로 현재 오픈마켓에서 40만원 이하로 구매할 수 있다. 한 달에 만원 정도만 지불하면 된다는 마케팅에 아이패드를 선택한 고객은 울며 겨자 먹기로 2년 약정에 묶이거나, 고가로 기기를 구매해야 하는 셈이다.

김 의원은 “다이렉트 요금제(온라인 전용 요금제)는 원할 때 언제든 해지할 수 있는 게 장점인데, 통신사들은 스마트기기 혜택으로 소비자를 유인해 도입 취지를 형해화 하고 있다”며 “무약정요금제 취지에 맞게 운영되도록 개선돼야 한다”고 말했다.

break9874@naver.com

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

“Give me an old model and sign me up for a 2-year contract”.. Direct rate plan degenerates into a contract rate plan

The three mobile carriers are criticized for turning the ‘direct rate plan’ introduced for customers who want to freely choose and switch carriers into a variant contract rate plan. This is because they are advertising that they will provide smart devices to subscribers of the direct rate plan and are forcing them to sign a 2-year contract through fraud.

According to the response submitted by the three mobile carriers to Rep. Kim Jang-gyeom of the People Power Party on the 8th, all three mobile carriers are operating the direct rate plan.

The ‘direct rate plan’ was introduced in response to the demand for an online-only rate plan as online consumption increased starting with COVID-19 in 2021. Above all, it was significant in expanding the choices of consumers who want to freely choose and switch carriers without being bound by contracts with carriers.

In the midst of this, the three mobile carriers recently prepared a promotion that provides discounts on smart devices to subscribers of the direct rate plan, calling it a ‘benefit. ’ The problem is that by assuming ‘2 years of use,’ it is effectively converted into a contract rate plan, thereby nullifying the purpose of the direct rate plan.

Furthermore, as it has been revealed that many of the devices being provided are old models, the three mobile carriers are being criticized for trying to pass on their bad inventory to users at high prices.

For example, SK Telecom is providing a type of direct rate plan called ‘Direct 5G 76’, and if customers sign up for this rate plan, they can choose the ‘Smart Device Discount Pack’ benefit.

The smart device discount pack options include: △Galaxy Watch 7 40mm/44mm △Apple Watch SE 40mm/44mm (2023) △Galaxy Tab A9+ △iPad 9th generation _news 64GB △Galaxy Buds 3.

SKT is promoting that customers using the 76 rate plan can get an iPad 9th generation by paying an additional 11,200 won per month. If a customer transfers or cancels their number before completing 2 years, the device price will be calculated at 736,320 won and the remaining installment will be charged.

The 9th generation iPad is a model from the previous generation and can currently be purchased for less than 400,000 won on the open market. Customers who chose the iPad with the marketing that they only have to pay about 10,000 won per month will either be tied to a 2-year contract or have to purchase the device at a high price.

Rep. Kim said, “The advantage of the direct rate plan (online-only rate plan) is that you can cancel it whenever you want, but telecommunications companies are luring consumers with smart device benefits and making the purpose of introducing it a formality,” and “It should be improved so that it is operated in line with the purpose of the no-contract rate plan.”

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