구창모 가수와 세계적인 실험 음악가의 만남

2024-09-19

대중가수 구창모 가수와 세계적인 실험 음악가의 만남이라는 주제의 공연에서 선보일 10곡의 편곡 작업을 완성한 뉴욕에 있는 나가이 쇼코(Shoko Nagai) 음악가로부터 편곡된 악보와 가이드 음원을 받았다.

대중음악과 실험 음악의 만남이라는 쉽지 않은 접근을 과감하게 관통한 아방가르드 음악의 귀재인 세계적인 음악가 나가이 쇼코의 뛰어난 감성과 천재성이 쉽게 느껴졌다.

가이드 음원을 한 곡씩 들으면서 공연 곡의 전체적인 편곡이 가수와 연주자의 진정한 교감에 중점을 두어 호흡하는 숨결을 그려낸 감성이 가슴에 한 폭 한 폭의 그림으로 다가왔다. 대중가수의 노래를 하나의 악기로 인식한 의식이 놀라웠다.

일반 대중에게는 조금은 어렵게 느껴질 수도 있는 음악이지만, 공연이 추구하는 실험적인 만남을 중시한 음악성이 파란 하늘과 바다의 깊은 물빛과 같은 빛깔이 되어 가슴에 번져왔다.

시대를 풍미하였던 대중가수 구창모와 일본의 천재적인 실험 음악가인 나가의 쇼코와의 만남이 빚어낼 감동이 기대된다.

소개하는 음원은 공연 첫 곡으로 선정된 구창모 가수가 직접 작곡한 노래 “아득히 먼 곳”의 편곡 작품이다. 공연 인트로 연주곡으로 작곡된 작품 “지구(地球)”와 함께 어우러진 작품은 몽환적이면서도 웅장한 음악에 이어 타악기와 불협화음 적인 피아노 선율이 마치 아득하면서도 하나로 덩어리진 세계인 지구를 휘도는 느낌을 이어간다.

특히 반복적인 타악기의 리듬에서 원곡의 선율을 고스란히 품어가면서도 자유로운 붓질로 무한한 그림을 그려가는 피아노의 선율을 통하여 차츰 고조되어 가는 음악의 흐름이 귀를 세우게 한다.

작품의 특성은 타악기의 리듬이 단순한 밑바탕이 되는 연주가 아닌 자유로운 타악기 솔로를 통하여 마치 신명이 들린 듯한 다양한 소리의 빛깔을 분수처럼 뿌려대고 있다.

곡의 후반부에 흘러드는 신시사이저의 대선율은 기존의 선율과 조화를 이루면서 모든 악기가 동일한 음으로 다양한 멜로디를 빚어내며 마무리하는 유니즌(unison) 적 흐름은 절창이다.

나아가 음악가의 편곡에서 코드에 존재하지 않은 비화성음(non harmonic tone)이 많은 사실은 가수의 수준 높은 즉흥성의 애드리브를 요구하는 신호이기도 하다. 이는 구창모 가수가 스스로 많은 작곡을 하였던 뛰어난 음악성을 가지고 있는 가수라는 사실을 예감하고 간파한 천재성인지도 모른다.

이래저래 공연에 거는 기대를 품어 안고 나가이 쇼코 음악가에게 진심으로 감사의 마음을 전한다. 브로드웨이 무대로 진출하는 시타 최 음악가를 위하여 쉽지 않은 수정을 마다하지 않은 진정한 음악가를 위하여 향후 무엇을 할 것인지도 차분하게 생각하려 한다.

intro 연주곡 “지구(地球)” & (1) “아득히 먼 곳” 유튜브 링크

나는 음악을 전문적으로는 알지 못하지만, 할 일이 많다. 이번 공연을 바탕으로 국경이 없는 마음의 소통을 가져다준 진정한 음악가들과 전남 진도에 있는 신성한 전통 무속 씻김굿의 전수자인 하미순 국악인을 위하여 세계로 가는 길을 모색할 것이다. artwww@naver.com

필자: 이일영

한국미술센터 관장. 칼럼니스트. 시인

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

I received the arranged scores and guide sound source from musician Shoko Nagai in New York, who completed the arrangement of 10 songs to be presented in the performance themed on the meeting of popular singer Koo Chang-Mo and world-class experimental musicians.

The outstanding sensibility and genius of world-class musician Shoko Nagai, who boldly penetrated the difficult approach of meeting popular music and experimental music, were easily felt.

As I listened to the guide sound source one by one, the overall arrangement of the performance songs focused on the true communication between the singer and the performer, and the emotion of drawing the breath of breath came to my heart as a painting. The consciousness that recognized the songs of popular singers as a single instrument was amazing.

The music may be a bit difficult for the general public, but the musicality that emphasizes the experimental encounter that the performance pursues spreads in my heart like the deep waters of the blue sky and the sea.

The excitement that will be created by the meeting between the popular singer Koo Chang-mo, who dominated the era, and the genius experimental musician Nagano Shoko is anticipated.

The music introduced is an arrangement of the song “A Far Away Place” composed by singer Koo Chang-mo himself, which was selected as the first song of the performance. The piece, which is combined with the piece “Earth (地球)” composed as the intro instrument of the performance, continues the dreamy yet magnificent music, followed by the percussion and dissonant piano melody, giving the feeling of the earth, a distant yet united world, sweeping over.

In particular, the piano melody, which draws an infinite picture with free brush strokes while embracing the melody of the original song in the repetitive percussion rhythm, is a gradual and heightened flow of music that catches the ear.

The characteristic of the piece is that it is not a performance where the rhythm of the percussion instrument is simply the background, but rather a free percussion instrument solo that sprays various colors of sound like a fountain as if it is intoxicated.

The main melody of the synthesizer that flows in the latter half of the piece is in harmony with the existing melody, and the unison flow where all the instruments create various melodies with the same note is a masterpiece.

Furthermore, the fact that there are many non-harmonic tones in the musician's arrangement that do not exist in the chord is also a signal that the singer requires high-level improvisational ad-lib. This may be the genius of singer Koo Chang-mo who foresaw and realized that he is a singer with outstanding musicality who has composed many songs himself.

In any case, I sincerely express my gratitude to musician Shoko Nagai with high expectations for the performance. I will also calmly think about what I will do in the future for musician Choi Shita, who is advancing to the Broadway stage, and for a true musician who did not hesitate to make difficult modifications.

Intro Performance “Earth (地球)” & (1) “A Far Away Place” YouTube Link

https://youtu.be/ZO6NgdvsNCk?si=cb15EJIjPs8Wt0Fa

I don’t know music professionally, but I have a lot to do. Based on this performance, I will seek a way to go to the world for true musicians who have brought about communication of hearts without borders and for Ha Mi-sun, a traditional Korean musician who is a successor of the sacred traditional shamanistic ritual of Ssitgimgut in Jindo, Jeollanam-do. artwww@naver.com

Author: Lee Il-young

Director of the Korean Art Center. Columnist. Poet

Menu

Kollo 를 통해 내 지역 속보, 범죄 뉴스, 비즈니스 뉴스, 스포츠 업데이트 및 한국 헤드라인을 휴대폰으로 직접 확인할 수 있습니다.