[미술 평]권현진 작가의 개인전...“또 다른 시각적 경험의 초월”

2024-09-20

권현진 작가의 개인전(Visual Illusion)이 9월24일부터 10월26일까지, 서울시 종로구 자하문로 5길 18-4에 위치한 표 갤러리 2-3층에서 열린다.

그리는 것에서 시작하여 디지털 미디어의 상이한 표현방법과 콘셉트에도 불구하고 권현진의 작업은 일상적 회화에 일류전의 세계를 큐브의 세계로 새롭게 환기 시켜준다.

오랫동안 자신의 존재에 깊은 관심을 가지며 사유해온 작가는 많은 예술가나 철학자들이 스스로 묻고 답하듯이 그림을 통해 자신의 존재와 의미를 찾으려 했다.

무엇보다 작가는 그리는 것에 대해 특별한 기법과 형식을 취하고 있는데 모든 이미지를 사실적으로 묘사하기보다는 그릴 대상을 개념적으로 이해한 후, 화면 위에 무한대의 형상으로 펼쳐낸다.

작품들은 얼핏 보면 한없이 부드럽게 펼쳐진 바닷가의 모래언덕 풍경 같은, 조용히 흐르는 듯한 이미지, 혹은 신비스런 문양들이 자연스럽고 점층적으로 조립된 풍경으로 콜라쥬화 되어 있다.

작가는 “색이 생각을 변화시키고, 행동을 바꾸고, 반응을 일으키고, 의사소통에 있어 강력한 역할을 한다”고 말한다. 실제 그의 작품에는 우리가 떠올릴 수 있는 구체적인 메시지나 암시가 없다. 아울러 연상되는 어떤 것도 없지만 그는 이 불확실한 것들을 통해 본질을 표출하고 싶어 하는 강한 열망을 지니고 있다.

그래서 그의 진정한 자화상은 자연스럽게 쌓인 바닷가의 물과 만나 헤어지는 모래풍경 속에 모습을 위장한 채 숨어있다. ‘Visual Poetry’에서 일류 전에 이르는 시적 이미지를 가진 추상풍경의 회화는 침잠되고 평온하다.

그것은 마치 거대한 클래식처럼 장중하며 동시에 리듬감 있는 발라드풍처럼 섬세하고 시적이며 달콤하다. 물론 그의 작품에 음악적 리듬은 음악에 생명을 불어넣는 요소보다 흐름에 장단을 맞춰주는 절제된 감성과 단아한 질서의 교향곡에 더 가깝다.

그는 자연과 예술은 물론 인간이 갖는 리듬에 여전히 예민하다. 선과 색의 조화에서 생동감 넘치는 리듬, 자연스럽지만 우연적 효과가 지배적으로 보이는 것들도 사실은 그 이미지가 하늘에서 내려다 본 듯한 경치로 보여 지기 때문이다.

일관되게 그는 회화주의자들이 보여주는 붓끝의 기교가 아닌 가슴에서 배어나는 내면의 울림으로 추상풍경의 이미지가 완성된다.

캔버스 천위에 추상적 에스키스를 투사해 그리기 시작해 생생한 색상으로 이뤄진 권현진의 이미지 제작과 형상은 그 독창적 언어로 새로운 시각적 경험을 만들어낸다.

이런 과정에서 형성된 그 이미지들을 그는 ‘Visual Poetry(비주얼 포에트리)’ 시리즈라고 명명했다. 추상회화 속에서 내면의 다양한 기억과 감성 또는 체험, 삶의 파편들이 은밀한 관계를 이루면서 화폭에 형성된 풍경으로 구현됐다.

특히 이번 개인전의 작업에서 권현진 작가는 다양한 색채의 배열과 움직임을 통해 꿈꾸는 듯한 환상적인 느낌과 시적 환상을 불러일으키는 작품들을 충실하게 드러내고 있다.

특히 고채도의 색상과 물감의 가변적 성질이 주는 표면 효과는 추상적 이미지를 극대화하는 시각적 경험을 구축하면서 비주얼 포에트리에서 진화된 비쥬얼 일류전의 큐브 시리즈를 혁신적으로 보여준다.

권현진의 작품이 단순히 시각적 무의식과 시각적 감각을 넘어서서, 공감각적인 이미지를 창출하면서 감상자들에게 회화가 갖는 그 이상의 감정과 상상을 충실하게 경험케 해준다.

작가는 최근 뉴욕에 볼타 아트쇼에 개인전으로 참석 큰 주목을 받았다.

권현진(b.1980)은 이화여자대학교 서양학과를 졸업하고 뉴욕 Pratt Institute에서 페인팅 석사를 취득 후, 연세대학교에서 미디어아트 석사 과정을 마친 뒤 홍익대학교 미술학 박사를 취득했다. 유중아트센터, 가일미술관, 쉐마 미술관, 헝가리 Mako Education Centre 등 미술관에서 개인전을 하였고 서울 인터콘티넨탈호텔, 호림아트센터, 유중아트센터, 예술의 전당, 동대문디자인플라자, 홍콩 홍콩컨벤션센터, 도쿄 마이니치 옥션 하우스, 싱가폴 Marina Bay Sands Expo&Convention Centre, 중국 안휘성 허빼이 미술관, 뉴욕 덤보아트쇼 등 국내외 다수의 단체전에도 그의 작품을 선보였다.

또한 넷플릭스 드라마 《더글로리》에서 극중 이사라 작품, 롯데백화점본점 영플라자 미디어파사드, 롯데 월드타워몰 롯데시네마 월드타워관의 웰컴파사드, 국민은행을지로 본사 로비 영상 등 다양한 프로젝트에 참여했다. 주요 소장처는 루이비통재단, 국립현대미술관, 홍콩 한국대사관, 국민은행 을지로본사, 서울대학병원, 한국경제신문사, 세아특수강, 삼미건설 등이 있다.

*필자/김종근 미술 평론가.

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

Artist Kwon Hyun-jin's solo exhibition... "Transcendence of another visual experience"

- Art critic Kim Jong-geun

Artist Kwon Hyun-jin's solo exhibition (Visual Illusion) will be held from September 24 to October 26 at the 2nd and 3rd floors of Pyo Gallery, located at 18-4, Jahamun-ro 5-gil, Jongno-gu, Seoul.

Starting with drawing, despite the different methods of expression and concepts of digital media, Kwon Hyun-jin's work renews the world of first-class exhibitions in everyday paintings into the world of cubes.

The artist, who has long been deeply interested in and contemplated his own existence, tried to find his own existence and meaning through paintings, as many artists and philosophers ask and answer questions of themselves.

More than anything, the artist adopts a special technique and form for drawing. Rather than realistically depicting all images, he conceptually understands the subject of the drawing and then unfolds it into an infinite shape on the screen. At first glance, the works are collaged into landscapes that seem to flow quietly, like endlessly unfolding sand dunes on a beach, or landscapes in which mysterious patterns are naturally and gradually assembled.

The artist says, “Colors change thoughts, change actions, cause reactions, and play a powerful role in communication.” In fact, there are no specific messages or hints that we can think of in his works. Moreover, there is nothing that can be associated with him, but he has a strong desire to express his essence through these uncertain things.

That is why his true self-portrait is hidden, disguised in the sand landscape that meets and separates with the naturally accumulated water on the beach. The abstract landscape paintings with poetic images from ‘Visual Poetry’ to first-class exhibitions are immersive and peaceful.

They are as solemn as a grand classical piece, and at the same time as delicate, poetic, and sweet as a rhythmic ballad. Of course, the musical rhythm in his works is closer to a symphony of restrained emotion and elegant order that matches the flow rather than an element that breathes life into music. He is still sensitive to nature, art, and human rhythm. The lively rhythm in the harmony of lines and colors, and the natural but accidental effects that seem to dominate, are actually because the images are seen as a view from the sky.

Consistently, he completes his abstract landscape images with the inner resonance that comes from the heart, not the brush tip technique that painters show.

Starting by projecting abstract sketches onto the canvas, Kwon Hyun-jin's image production and shapes made of vivid colors create a new visual experience with his unique language.

He named the images formed in this process the 'Visual Poetry' series. In abstract paintings, various inner memories, emotions, experiences, and fragments of life form a secret relationship and are realized as landscapes formed on the canvas.

In particular, in the works of this solo exhibition, artist Kwon Hyun-jin faithfully reveals works that evoke a dreamy, fantastical feeling and poetic fantasy through the arrangement and movement of various colors. In particular, the surface effects of highly saturated colors and the variable nature of the paints innovatively show the Cube series of visual firsts that evolved from visual poetry while building a visual experience that maximizes abstract images.

Kwon Hyun-jin's work goes beyond simple visual unconsciousness and visual senses, creating synesthetic images and allowing viewers to faithfully experience emotions and imaginations that go beyond paintings.

The artist recently attended the Volta Art Show in New York for a solo exhibition, drawing much attention.

Kwon Hyun-jin (b. 1980) graduated from the Department of Western Studies at Ewha Womans University, received a master's degree in painting from Pratt Institute in New York, completed a master's course in media art at Yonsei University, and received a doctorate in fine arts from Hongik University. He has held solo exhibitions at museums such as the Yujung Art Center, Gaeil Art Museum, Shema Art Museum, and Mako Education Center in Hungary, and has also exhibited his works in numerous group exhibitions at home and abroad, including the Intercontinental Hotel in Seoul, Horim Art Center, Yujung Art Center, Seoul Arts Center, Dongdaemun Design Plaza, Hong Kong Hong Kong Convention Center, Tokyo Mainichi Auction House, Singapore Marina Bay Sands Expo & Convention Center, Hebei Art Museum in Anhui Province, China, and Dumbo Art Show in New York.

He also participated in various projects, including the works of Isara Lee in the Netflix drama The Glory, the media façade of the Lotte Department Store Main Branch Young Plaza, the welcome façade of Lotte World Tower Mall Lotte Cinema World Tower, and the lobby video of the Kookmin Bank Euljiro Headquarters. Major collections include the Louis Vuitton Foundation, the National Museum of Modern and Contemporary Art, the Korean Embassy in Hong Kong, Kookmin Bank Euljiro Headquarters, Seoul National University Hospital, the Korea Economic Daily, Sae-A Special Steel, and Sammi Construction.

*Author/Kim Jong-geun, art critic.

Menu

Kollo 를 통해 내 지역 속보, 범죄 뉴스, 비즈니스 뉴스, 스포츠 업데이트 및 한국 헤드라인을 휴대폰으로 직접 확인할 수 있습니다.