‘배민 독립운동’에 광주공공배달앱 급증

2024-10-09

▲ 이상갑 광주시 문화경제부시장이 지난 8일 국회에서 열린 산업통상자원중소벤처기업위원회의 국정감사 참고인으로 참석해 광주시 공공배달앱을 설명하고 있다. /국회방송 캡처

(광주=브레이크뉴스) 이학수 기자=배달앱 ‘배달의민족’의 횡포로부터 독립운동을 벌이고 있는 ‘광주공공배달앱’이 국정감사에서 화제가 됐다. 이날 국감에서는 대형 배달앱의 독점에 따른 폐해와 독점규제를 위한 입법, 공공배달앱 활성화를 위한 정부 지원 등이 쟁점으로 부상했다.

광주시는 지난 8일 오후 열린 국회 산업통상자원중소벤처기업위원회 국정감사에서 이상갑 문화경제부시장이 참고인으로 출석해 광주공공배달앱 운영 실태와 성과, 한계 등을 증언했다.

공공배달앱을 운영하는 지자체를 대표해 국감에 출석한 이 부시장은 배달앱 중개수수료 상한제등 온라인플랫폼 독점규제를 위한 국회 입법과 공공배달앱 활성화를 위한 정부 지원을 요청했다.

이날 국감에서는 중소벤처기업부의 민간배달앱 배달수수료 지원이 논란이 됐다.

중기부가 소상공인에게 지원하는 배달수수료 2000억원이 대형 배달앱들의 독점을 가속화하고 있다는 지적이다. 실제 정부의 배달수수료 지원금이 시장을 독점하고 있는 배달의민족‧쿠팡이츠 등 민간배달앱 시장으로 흘려가고 있다는 것이다.

이상갑 부시장은 “민간배달앱의 전체 시장 점유율은 96%이고, 공공배달앱은 4% 정도이다. 중기부가 현재 방식으로 배달료 2000억원을 지원하면 이 중 96%는 배달의민족 등 민간배달앱으로 가게 된다”면서 “이는 배달앱의 구조적 문제를 해결하는 데에는 아무런 도움이 되지 않는다. 기왕 정부예산을 투입하려면 공공배달앱에 지원해 민간배달앱의 횡포를 막아야 한다”고 밝혔다.

민간 대신 공공 배달앱에 지원하면 독점의 폐해를 없애 배달수수료를 낮출 수 있고, 거래도 지역화폐를 사용함으로써 지역경제 활성화에도 기여하는 일석이조의 효과를 거둘 수 있다는 것이다.

이 부시장은 “전국 평균 공공배달앱 점유율이 3.87%인데 반해 광주는 17.3%를 차지한다. 이렇게 점유율을 끌어올릴 수 있었던 것은 2021년부터 연간 적게는 5억원, 많게는 16억원의 예산을 지원했기 때문이다”며 “그 결과 광주는 공공배달앱에 총 4년간 43억원을 투입해 47억원의 중개수수료 절감 효과를 거뒀다”고 설명했다.

이 부시장은 “광주공공배달앱이 17.3%까지 높아진 것은 광주시가 지속적으로 재원을 투입한 결과다. 앞으로 20%, 25%까지 끌어올리려면 지원을 계속해야 한다”며 “하지만 재정적 부담이 크다. 공공배달앱을 활성화하려면 지자체에만 맡기지 말고 국비를 지원해야 한다. 그래야 민간배달앱 독점문제도 해결할 수 있을 것이다”고 말했다.

이 부시장은 또 ‘배민(배달의민족) 독립운동’도 소개했다. 지난 8월 한달간 광주를 중심으로 소비자들에게 착한소비‧가치소비를 하자며 ‘배민 독립운동’을 호소했는데, 캠페인 결과 매출액과 주문건수가 17%까지 늘었다는 것이다. 정부, 지자체, 언론 등이 함께 공적 캠페인을 전개하면 더 많은 소상공인들이 동참할 수 있을 것이다고 전망했다.

이상갑 부시장은 “배달시장의 가장 큰 문제는 96%라는 독점 지위로 민간배달앱이 가격결정권을 가지고 있다는 것이다. 이 때문에 9.8%라는 높은 수수료를 책정해 이득을 창출하고, 그 이득으로 마케팅을 강화해 점유율을 확대하는 구조”라며 “가격결정권을 제한하는 것이 문제 해결의 출발이다. 이에 대한 법‧제도화가 반드시 필요하다. 입법화가 되기 전까지는 단기적으로 공공배달앱의 경쟁력을 높여줘야 한다”고 강조했다.

광주시는 지난 2021년 7월 위메프오와 협약을 통해 공공배달앱을 도입‧운영하다가, 2024년부터 ‘땡겨요’를 추가해 복수경쟁 체제로 운영하고 있다.

가맹점수는 9월말 기준 1만3240개소로 시행 초기보다 11배 상승했으며, 누적 주문건수 25만5000건, 누적 매출액은 63억3000만원의 실적을 거뒀다.

광주시는 공공배달앱 활성화를 위해 소비자 유인책 마련, 가격 경쟁력 제고, 소비자 인식 전환 운동 등 다양한 자구 노력을 하고 있다. 특히 재정 확보 방안으로 은행권‧지역사회와 상생 협력체계를 구축하고 있다.

광주시는 또 프로야구 KIA 타이거즈 한국시리즈 일정과 광주FC 경기 일정에 맞춰 공공배달앱 할인 프로모션을 진행하는 등 앞으로도 공공배달앱 활성화를 위해 최선을 다할 계획이다.

아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문] 입니다. '구글번역'은 이해도를 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다. The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.

‘Baemin Independence Movement’ Increases Gwangju Public Delivery App

Gwangju City Audit: “Government Should Support Public Apps” Deputy Mayor Lee Sang-gap Appears at Industry and Trade Committee Audit… ‘Baemin Independence Movement’ a Hot Topic, Government Delivery Fee Support of 200 Billion Won Flows into Private Apps, Accelerating Monopoly Vicious Cycle

(Gwangju=Break News) Reporter Lee Hak-su= ‘Gwangju Public Delivery App’, which is waging an independence movement against the tyranny of delivery app ‘Baedal Minjok’, became a hot topic at the state audit. At the audit that day, the issues raised were the harmful effects of the monopoly of large delivery apps, legislation for monopoly regulation, and government support for activating public delivery apps.

On the afternoon of the 8th, Gwangju City attended the National Assembly Industry, Trade, Resources, Small and Medium Venture Business Committee State Audit as a witness and testified about the current status, achievements, and limitations of the operation of the Gwangju Public Delivery App.

Deputy Mayor Lee, who attended the audit representing the local government that operates the public delivery app, requested the National Assembly’s legislation for online platform monopoly regulation, such as the upper limit of delivery app brokerage fees, and government support for activating public delivery apps.

During the audit that day, the Ministry of SMEs and Startups’ support for private delivery app delivery fees became controversial.

The argument is that the 200 billion won in delivery fees that the Ministry of SMEs and Startups supports for small business owners is accelerating the monopoly of large delivery apps. In reality, the government’s delivery fee support is flowing into the private delivery app market, such as Baedal Minjok and Coupang Eats, which are monopolizing the market.

Deputy Mayor Lee Sang-gap said, “The total market share of private delivery apps is 96%, and public delivery apps are around 4%. If the Ministry of SMEs and Startups supports 200 billion won in delivery fees in the current manner, 96% of it will go to private delivery apps such as Baedal Minjok,” adding, “This will do nothing to solve the structural problems of delivery apps. If we are going to invest government budget, we should support public delivery apps to prevent the tyranny of private delivery apps,” he said.

If we support public delivery apps instead of private ones, we can eliminate the evils of monopoly, lower delivery fees, and contribute to revitalizing the local economy by using local currency for transactions, which has the double effect of killing two birds with one stone.

Deputy Mayor Lee said, “While the national average public delivery app share is 3.87%, Gwangju has 17.3%. The reason we were able to increase the share like this is because we have supported a budget of at least 500 million won and up to 1.6 billion won annually since 2021,” and explained, “As a result, Gwangju invested a total of 4.3 billion won in public delivery apps over four years and achieved a brokerage fee reduction effect of 4.7 billion won.”

Deputy Mayor Lee explained, “The Gwangju public delivery app has increased to 17.3% because Gwangju City has continuously invested resources. In order to raise it to 20% or 25% in the future, we need to continue to support it,” he said. “However, the financial burden is huge. In order to activate public delivery apps, we need to support national funds instead of leaving it up to local governments. Only then can we solve the problem of private delivery app monopoly.”

Deputy Mayor Lee also introduced the ‘Baemin (Baedal Minjok) Independence Movement.’ In August, he appealed to consumers in Gwangju for a month to practice good consumption and value consumption, and as a result of the campaign, sales and the number of orders increased by 17%. He predicted that if the government, local governments, and the media jointly launch a public campaign, more small business owners will be able to participate.

Deputy Mayor Lee Sang-gap said, “The biggest problem in the delivery market is that private delivery apps have the power to determine prices due to their monopoly position of 96%. Because of this, they set a high commission of 9.8% to create profits, and with that profit, they strengthen marketing to expand their market share. The structure is such that limiting the power to determine prices is the starting point for solving the problem. He emphasized, “It is absolutely necessary to establish laws and institutions for this. Until legislation is enacted, we must increase the competitiveness of public delivery apps in the short term.”

Gwangju City introduced and operated a public delivery app through an agreement with WeMakePrice in July 2021, and has been operating it as a multi-competitive system since 2024 by adding ‘Ddaenggyeoyo.’

As of the end of September, the number of affiliated stores increased 11-fold from the beginning of implementation to 13,240, with cumulative orders reaching 255,000 and cumulative sales reaching 6.33 billion won.

Gwangju City is making various self-help efforts to activate the public delivery app, such as preparing consumer incentives, improving price competitiveness, and changing consumer awareness. In particular, it is establishing a win-win cooperation system with the banking sector and local communities as a means of securing finances.

Gwangju City also plans to do its best to activate the public delivery app in the future, such as by conducting a public delivery app discount promotion in line with the schedule of the KIA Tigers Korean Series and Gwangju FC games.

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