이란-시리아 정권에 따라 바뀌는 레바논의 정치지형

2024-10-04

레바논은 국가가 공식적으로 인정한 종교 종파가 18개가 되는 매우 복잡한 계층의 구조를 가진 나라이다. 따라서 그 복잡한 구조들 때문에 종파들끼리 무력 충돌이 잦았다. 1943년에 레바논이 건국될 때 레바논의 정치 상류 계층들은 이와 같은 점들을 고려해 각 종파의 세력 대로 권력을 배분하는 방식을 선택했는데 이를 레바논의 국민협정(الميثاق الوطني‎)이라 한다. 초창기 레바논의 국민협정은 공식적으로 명문화 되어 있는 규정이 아니라 각 종파 간 암묵적으로 이루어진 합의에 불과했다. 이후 팔레스타인인 난민 유입 등으로 인해 종파 간 인구 구성이 변했을 시기에도 규정과 각 종교들 간의 관습들이 바뀌지 않아 레바논 내전의 원인이 되었다. 1989년에 사우디아라비아의 중재로 인해 레바논의 각 종파 간 타이프 협정(اتفاقية الطائف‎)이 맺어지면서 종파 간 권력 분배를 명문화하게 된다. 

1943년 레바논의 건국 당시 제정된 국민협정에 따라 암묵적으로 대통령과 군 사령관은 마론파, 총리는 수니파 무슬림, 국회의장은 시아파 무슬림, 국회부의장과 부총리는 정교회 신자, 군 참모총장은 드루이즈여야 한다고 협의가 되어 있었지만 타이프 협정 때는 이것이 문서로 명문화 되면서 현재의 질서가 확립되었다. 현재는 수니파 무슬림보다 시아파 무슬림들이 득세하여 숫자가 많아졌고 헤즈볼라가 정계를 장악함에 따라 자연히 레바논의 정계는 이란 및 시리아에 대해 이들이 어떻게 나오는지에 따라 다르게 변질되는 정치 지형이 형성된다. 현행 레바논의 국회의원 선거는 기독교인 64석 무슬림 64석으로 나눠서 선출하며 친시리아계로 헤즈볼라가 소속되어 있는 3월 8일 동맹(حركة أمل)과 반시리아계 3월 14일 동맹(تيار المستقبل)에 소속되어 있으며 이 2개의 동맹 안에 수많은 정당들이 소속되어 있는 채로 정권을 주고 받는 것이 특징이 있다. 참고로 이 두 정당 연합에 소속되어 있는 정당들은 같은 정당 연합에 소속되어 있다고 해도 그 정치적, 이데올로기성 성향이 다르다. 

거대 양당 모두 사회주의에 이르는 좌파에서부터 레바논 민족주의나 자유주의, 이슬람 보수주의 등 보수적인 성향을 지닌 정당들도 소속되어 있다. 물론 이 두 정당 연합에 소속 되어 있지 않은 정당들도 매우 많으며 대표적으로 진보사회당(الحزب التقدمي الاشتراكي)과 녹색당(الحزب الأخضر اللبناني) 등이 있지만 이들 모두 정권을 갖기에는 수도 적고 원외정당이나 다름 없는 모습을 보이고 있다. 특히 헤즈볼라가 주도하는 3월 8일 동맹은 인접국인 시리아와 이란의 영향을 강하게 받고 있으며 실질적으로 종파 또한 시아파가 99%를 차지한다. 반대로 3월 14일 동맹은 수니파로써 사우디아라비아의 영향을 받고 있다. 실제로 서방 언론에서 보기에는 두 정당 모두 이란이나 사우디아라비아라는 거대 후원국들의 후원과 정책적 지시를 받는 허수아비 수준이라 보기도 한다. 비교적 최근에 헤즈볼라가 시리아 내전에 개입한 것은 시리아 정부와 이란 정부의 강력한 요구가 있었기 때문이며 수니파인 3월 14일 동맹도 사우디아라비아 정부의 후원금이 끊기면 유명무실(有名無實)한 정당이 된다. 

2016년 당시, 미셸 아운(ميشال نعيم عون)의 대통령 당선이 유력시 된 것도 사우디아라비아의 후원금이 줄어든 3월 14일 동맹이 사우디아라비아의 입김이 강한 아운을 대통령에 지지하기로 했기 때문이다. 게다가 미셸 아운 대통령은 3월 8일 동맹의 헤즈볼라와의 연정을 통해 대통령이 되었었기 때문에 이란과 시리아의 영향력에서 자유롭지 못했다. 이는 레바논의 양대 정치 세력부터가 외세에게 휘둘리고 있으며 양대 이슬람 세력의 도움 없이는 세력을 유지할 수 없다는 것에서 레바논의 정치적인 비극이 드러나고 있는 셈이다. 헤즈볼라는 2013년부터 시리아 내전에 본격적으로 개입하기 시작하면서 반시리아계 3월 14일 동맹과 친시리아계 3월 8일 동맹의 정치적 대립은 극에 달했었다. 그 결과로 인해 2014년부터 장장 28개월 동안 대통령 선출이 지지부진했으며 약 2년 동안 대통령 지위가 공석이었다. 게다가 시리아 난민들이 레바논에 몰려들어오면서 정치, 종파 대립과 심각해지는 실업률, 빈부격차, 물부족, 전력난, 경제난, 아이에스 국가의 준동과 같은 문제가 심각해졌다. 

심지어는 쓰레기를 배출하고 이를 제대로 처리하지 않아 길가에 쓰레기가 굴러다니다 보니 청결의 중요성을 잘 알고 있는 무슬림 국민들이 대규모 시위를 일으키기까지 했다. 레바논에 거주하고 있는 시리아 난민은 최소 150만 명으로 터키에 이어 아시아에서 두 번째로 많은 것이 현실이다. 그런데 레바논의 국력은 터키와는 비교도 되지 않을 정도로 약한 상태이니 시라아 난민 문제가 얼마나 심각한 지는 잘 알 수 있는 부분이다. 이러한 레바논 정계의 종파 갈등을 고려해 정치 제도가 설계되었지만 레바논 정계에서는 아직도 종파간의 권력 다툼이 여전하다. 특히 레바논 의회는 정당들 간의 합의가 맞지 않아 총선이 미루어지는 경우가 많고 그로 인해 현역 의원들의 임기가 연장되는 일도 적지 않다. 의회 내에서 정당들간의 갈등으로 안건들이 처리가 늦어지는 데다 해결해야 할 문제인 쓰레기 문제, 난민 문제, 사막화로 인한 물 부족, 경제난, 엄청난 수준의 빈부격차, 높은 실업률, 주택난, 전력난 등이 갈수록 심각해지는데 레바논 정부와 의회가 제대로 해결을 못 하고 있어 레바논 국민들은 정치권에 대한 불만이 큰 편이다. 

*필자/ 정길선.

노바토포스 회원, 역사학자, 고고인류학자, 칼럼니스트, 러시아 과학아카데미 유라시아 고고인류학연구소 연구교수.

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

Lebanon's Political Landscape Changing Following the Iran-Syria Regime

Jeong Gil-seon Columnist

Lebanon is a country with a very complex hierarchical structure, with 18 religious sects officially recognized by the state. As a result, armed conflicts between sects were frequent due to these complex structures. When Lebanon was founded in 1943, the political upper class of Lebanon took these factors into consideration and chose a method of distributing power according to the power of each sect, which is called the Lebanese National Pact (الميثاق الوطني‎). In the early days, Lebanon's National Pact was not an officially written regulation, but rather an implicit agreement between each sect. Even when the population composition between sects changed due to the influx of Palestinian refugees, the regulations and customs of each religion did not change, which led to the Lebanese Civil War. In 1989, the Taif Accord (اتفاقية الطائف‎) was signed between the various sects of Lebanon through Saudi Arabian mediation, which formalized the distribution of power among the sects.

According to the National Accord enacted when Lebanon was founded in 1943, it was implicitly agreed that the president and commander-in-chief of the army should be a Maronite, the prime minister a Sunni Muslim, the speaker of the National Assembly a Shiite Muslim, the vice-speaker of the National Assembly and the deputy prime minister an Orthodox Christian, and the chief of staff of the army a Druid. However, this was formalized in the Taif Accord, establishing the current order. Currently, Shiite Muslims have gained more power than Sunni Muslims and their numbers have increased, and as Hezbollah dominates the political world, the political landscape of Lebanon naturally changes depending on how they approach Iran and Syria. The current Lebanese parliamentary elections are divided into 64 Christian and 64 Muslim seats, and the pro-Syrian March 8 Alliance (حركة أمل) including Hezbollah and the anti-Syrian March 14 Alliance (تيار المستقبل) are characterized by the fact that numerous parties are members of these two alliances and take turns in power. Incidentally, the parties belonging to these two alliances have different political and ideological tendencies even though they are members of the same alliance.

Both major parties include parties with leftist tendencies ranging from socialism to Lebanese nationalism, liberalism, and Islamic conservatism. Of course, there are many parties that are not part of these two coalitions, such as the Progressive Socialist Party (الحزب التقدمي الاشتراكي) and the Green Party (الحزب الأخضر اللبناني), but they are all too small in number to take power and are little more than extra-parliamentary parties. In particular, the March 8 Alliance led by Hezbollah is heavily influenced by its neighbors, Syria and Iran, and in fact, 99% of its members are Shiites. On the other hand, the March 14 Alliance is Sunni and influenced by Saudi Arabia. In fact, Western media often sees both parties as mere scarecrows receiving support and policy direction from huge sponsors, such as Iran and Saudi Arabia. Hezbollah's relatively recent intervention in the Syrian civil war was due to strong demands from the Syrian and Iranian governments, and the Sunni March 14 Alliance would become a nameless party if Saudi Arabia's support was cut off.

In 2016, the fact that Michel Aoun was expected to be elected president was also because the March 14 Alliance, which had reduced Saudi Arabia's support, decided to support Aoun, who had strong influence from Saudi Arabia, as president. Furthermore, President Michel Aoun became president through a coalition government with the March 8 Alliance's Hezbollah, so he was not free from the influence of Iran and Syria. This shows that Lebanon's political tragedy is revealed in that the two major political forces in Lebanon are already being swayed by foreign powers and cannot maintain their power without the help of the two major Islamic forces. Since Hezbollah began to intervene in the Syrian civil war in earnest in 2013, the political conflict between the anti-Syrian March 14 Alliance and the pro-Syrian March 8 Alliance reached its peak. As a result, the presidential election was delayed for 28 months starting in 2014, and the presidential position was vacant for about 2 years. In addition, as Syrian refugees poured into Lebanon, political and sectarian conflicts, serious unemployment, income disparity, water shortages, power shortages, economic difficulties, and IS activities became serious problems.

Even the garbage that was not properly disposed of led to large-scale protests by Muslim citizens who are well aware of the importance of cleanliness, as garbage was left rolling around on the streets. The reality is that there are at least 1.5 million Syrian refugees living in Lebanon, the second largest in Asia after Turkey. However, Lebanon's national power is incomparably weaker than Turkey, so it is easy to see how serious the Syrian refugee problem is. Although the political system was designed to take into account the sectarian conflicts in Lebanese politics, sectarian power struggles still persist in Lebanese politics. In particular, the general elections in the Lebanese parliament are often postponed due to disagreements between political parties, and as a result, the terms of incumbent members of parliament are often extended. In addition, the processing of agenda items is delayed due to conflicts between political parties in the parliament, and the problems that need to be solved, such as the garbage problem, refugee problem, water shortage due to desertification, economic difficulties, enormous income disparity, high unemployment rate, housing shortage, and power shortage, are becoming increasingly serious, but the Lebanese government and parliament are not properly resolving them, so the Lebanese people are very dissatisfied with the political world.

Menu

Kollo 를 통해 내 지역 속보, 범죄 뉴스, 비즈니스 뉴스, 스포츠 업데이트 및 한국 헤드라인을 휴대폰으로 직접 확인할 수 있습니다.