국회 보건복지위원회 소속 김남희 의원이 확인한 결과 지난 6월 고독사한 30대 청년은 위기가구로 세 차례나 발굴 됐으나, 긴급복지 등의 지원을 한 차례도 받지 못하고 사망했다.
사망한 청년은 2021년 건보료·통신비 체납, 실업급여 미수급으로 처음으로 위기가구 대상에 올랐으며, 2022년 9월에도 건보료·통신비를 체납해 위기가구로 포착됐다. 2024년 3월에도 한 차례 더 지자체에서 직접 확인해야 할 위기가구 대상자로 올랐으나, 담당자 확인 후 복지서비스 수급대상은 아닌 것으로 최종 판명됐고 2개월 후 고독사했다.
이처럼 복지 위기가구로 발굴됐으나 이후에도 위기가구 상태를 벗어나지 못하면서 3회 이상 중복 발굴된 경우가 61만 855건인 것으로 확인됐다.
올해 상반기 전기료·공공임대주택체납자·금융연체대상자 등 30% 증가
통신비 체납자도 20% 넘게 늘어
올해는 고물가 등 경제위기로 인해 지난해 상반기보다 위기가구가 19% 급증했다. 사회보장정보원의 ‘위기가구 발굴 변수별 증가 현황’ 자료를 보면, 올해 상반기에 전기료 체납자·공공임대주택체납자·금융연체대상자 등이 30% 넘게 증가했다. 통신비 체납자도 20% 넘게 늘었다.
복지위기가구 시스템으로 발굴되더라도 지원이 절반 수준인 것도 문제다. 지원 내용이 대부분 민간 연계라는 것이 더 큰 문제이다. 복지부가 제출한 복지사각지대 발굴사업 지원 현황을 보면, 2023년 기준 공적 서비스 연계 비율이 9.5%에 불과한 상황이다. 1회성, 단기지원 성격의 민간 연계 비중은 39.9% 이다.
복지 사각지대 발굴 및 지원을 제대로 하기 위해서는 현장 전담 인력 배치가 중요한데, 사회복지담당 공무원 1인당 평균 300명의 복지 대상자를 관리하는 상황에서 현장에서 세심하게 위기가구 발굴에는 인력적 한계가 발생하는 상황이다.
2022년 말 기준-사회복지 전담 공무원 및 행정직 1만3,540명 부족한 상황
보건사회연구원에서 사회복지 공무원의 인력부족 현황을 조사한 연구 결과에 따르면, 2022년 말 기준으로 사회복지 전담 공무원과 관련 행정직 1만3,540명이 부족한 상황이다. 그러나 정부는 사회복지 전담 공무원 확충보단 재배치에 주력하고 있어 여전히 현장 인력이 부족한 상황이다.
이에 김남희 의원은 “복지 사각지대 위기 발굴도 중요 하지만 위험 징후들을 제대로 포착해 사회적 안전망에 포함될 수 있도록 전담인력 확충 등의 제도적 개선이 필요하다”고 말했다. 조규홍 장관도 “인력개선 방안을 행안부와 협의하겠다”고 답했다. hpf21@naverr.com
* 아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.
*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.
Rep. Kim Nam-hee: “Family in crisis three times, eventually died alone... Family in crisis surged 19% in the first half of this year”
Duplicated as family in crisis three times or more... 618,550 cases
According to Rep. Kim Nam-hee, a member of the National Assembly Health and Welfare Committee, a young man in his 30s who died alone in June was identified as a family in crisis three times, but died without receiving any support such as emergency welfare.
The deceased young man was first identified as a family in crisis in 2021 due to unpaid health insurance and telecommunications fees and unpaid unemployment benefits, and was also identified as a family in crisis in September 2022 due to unpaid health insurance and telecommunications fees. In March 2024, he was listed as a family in crisis that had to be directly confirmed by the local government, but after confirmation by the person in charge, it was determined that he was not eligible for welfare services, and he died alone two months later.
618,555 cases of households in crisis status discovered more than three times
It was confirmed that there were 618,555 cases of households in crisis status discovered but unable to escape the crisis status afterward.
In the first half of this year, those in arrears on electricity bills, public rental housing, and financial debt increased by 30%
Those in arrears on communication bills also increased by over 20%
This year, due to the economic crisis such as high prices, the number of households in crisis increased by 19% compared to the first half of last year. According to the ‘Current Status of Increase in Crisis Households by Variable’ data from the Social Security Information Service, those in arrears on electricity bills, public rental housing, and financial debt increased by over 30% in the first half of this year. Those in arrears on communication bills also increased by over 20%.
Even if households in crisis are discovered through the welfare crisis household system, it is also a problem that support is only half of the amount. The bigger problem is that most of the support is related to the private sector. According to the status of welfare blind spot discovery project support submitted by the Ministry of Health and Welfare, the public service linkage ratio is only 9.5% as of 2023. The proportion of private sector linkage with one-time, short-term support is 39.9%.
In order to properly discover and support welfare blind spots, it is important to assign dedicated personnel to the field, but with each social welfare civil servant managing an average of 300 welfare recipients, there is a limit to the number of personnel available to carefully discover crisis households on the ground.
As of the end of 2022 - 13,540 social welfare civil servants and administrative staff in short supply
According to the results of a study conducted by the Korea Institute for Health and Social Affairs on the shortage of social welfare civil servants, as of the end of 2022, there is a shortage of 13,540 social welfare civil servants and related administrative staff. However, the government is focusing on redeployment rather than expanding the number of social welfare civil servants, so there is still a shortage of personnel in the field.
Rep. Kim Nam-hee said, “It is important to find out the blind spots of welfare crisis, but institutional improvements such as increasing dedicated personnel are necessary to properly detect risk signs and include them in the social safety net.” Minister Cho Kyu-hong also responded, “I will discuss the personnel improvement plan with the Ministry of Public Administration and Security.” hpf21@naverr.com