건설업보다 산업재해 발생 비율 4배 높은 쿠팡

2024-10-11

브레이크뉴스 정민우 기자= 쿠팡의 산업재해 발생 비율이 건설업보다 훨씬 더 높은 것으로 확인됐다.

이용우 더불어민주당 의원이 고용노동부와 한국산업안전보건공단에서 제출 받은 자료를 분석한 결과에 따르면 2020년부터 2023년까지 4년 동안 쿠팡과 자회사 쿠팡로지스틱스서비스(쿠팡CLS)의 평균 재해율(재해자수/상시근로자수 x 100)은 5.9%에 달했다. 노동자 100명 중 6명 가까이 산업재해를 입은 것이다.

이는 2023년 고용노동부가 발표한 건설업의 재해율 1.45%의 4.06배에 해당하고, 산업 전체 평균 재해율 0.66%와 비교하면 8.9배에 달한다. 같은 해 쿠팡이 속해 있는 운수창고통신업종의 재해율은 1.33%였다.

쿠팡이 배송노동자를 ‘쿠팡친구’로 직고용하고 있던 시기를 살펴보면 재해율은 더욱 도드라진다. 2020년 쿠팡은 8100명의 상시근로자 가운데 739명이 산업재해를 입어 재해율 9.1%를 기록했다. 코로나19로 배송물량이 크게 늘어난 2021년에는 상시근로자수 1만7060명 중 1925명이 산재 판정을 받아 재해율이 11.3%까지 치솟았다. 100명 중 11명 이상이 산재를 입은 것이다.

2022년에는 3만841명의 상시근로자 가운데 1451명 산재를 입어 재해율이 4.7%로 감소했다. 여전히 높은 수준이었지만 상시근로자수를 크게 늘리면서 재해율이 떨어진 것으로 분석된다. 이후 2023년에는 1.5%까지 떨어졌다. 이는 본사의 배송업무를 자회사로 이전함에 따라 본사 소속 배송노동자의 수가 급격히 줄었기 때문이다.

쿠팡은 2021년까지 배송노동자를 본사 직고용 형태로 운영해오다가 2022년부터 자회사인 쿠팡CLS로 배송 관련 업무를 넘기기 시작했다. 이에 따라 쿠팡CLS의 재해율은 2022년 2.6%에서 2023년 5.8%로 크게 상승했다. 그러나 이 수치에는 쿠팡CLS가 위탁계약을 맺은 대리점의 산재 현황은 포함되지 않아 실제 수치는 더 높을 것으로 추정된다.

이에 대해 이 의원은 “과중한 심야노동과 과로, 산업재해의 노출은 쿠팡의 고질적 문제로 매우 심각한 상황”이라며 “최근 들어 자회사와 위탁업체로 위험을 외주화하고 있다. 쿠팡의 문제는 단순히 한 기업만이 아닌 전 사회적 문제다”고 지적했다.

break9874@naver.com

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

Coupang has 4 times higher rate of industrial accidents than the construction industry

Coupang's industrial accident rate has been confirmed to be much higher than that of the construction industry.

According to the analysis of data submitted by Lee Yong-woo, a member of the Democratic Party of Korea, from the Ministry of Employment and Labor and the Korea Occupational Safety and Health Agency, the average accident rate (number of accident victims/number of regular workers x 100) of Coupang and its subsidiary Coupang Logistics Service (Coupang CLS) for four years from 2020 to 2023 was 5.9%. Nearly 6 out of 100 workers suffered industrial accidents.

This is 4.06 times the accident rate of 1.45% in the construction industry announced by the Ministry of Employment and Labor in 2023, and 8.9 times higher than the average accident rate of 0.66% for the entire industry. In the same year, the accident rate of the transportation, warehouse, and communications industry, which Coupang belongs to, was 1.33%.

The accident rate is even higher when looking at the period when Coupang directly employed delivery workers as 'Coupang Friends'. In 2020, Coupang recorded an accident rate of 9.1%, with 739 out of 8,100 regular workers suffering industrial accidents. In 2021, when the volume of deliveries increased significantly due to COVID-19, 1,925 out of 17,060 regular workers were judged to have suffered industrial accidents, with the accident rate soaring to 11.3%. More than 11 out of 100 people suffered industrial accidents.

In 2022, 1,451 out of 38,411 regular workers suffered industrial accidents, with the accident rate decreasing to 4.7%. Although it was still high, it is analyzed that the accident rate decreased as the number of regular workers increased significantly. It then dropped to 1.5% in 2023. This is because the number of delivery workers belonging to the headquarters decreased sharply as the headquarters' delivery work was transferred to a subsidiary.

Coupang had been operating its delivery workers as direct employees of the headquarters until 2021, but began transferring delivery-related work to its subsidiary Coupang CLS in 2022. As a result, Coupang CLS’s accident rate increased significantly from 2.6% in 2022 to 5.8% in 2023. However, this figure does not include the industrial accident status of the agencies with which Coupang CLS has signed a consignment contract, so the actual figure is estimated to be higher.

In response, Rep. Lee pointed out, “Excessive late-night work, overwork, and exposure to industrial accidents are chronic problems at Coupang and are very serious,” and “Recently, they are outsourcing risks to subsidiaries and consignment companies. Coupang’s problem is not simply a problem for one company, but a problem for the entire society.”

Menu

Kollo 를 통해 내 지역 속보, 범죄 뉴스, 비즈니스 뉴스, 스포츠 업데이트 및 한국 헤드라인을 휴대폰으로 직접 확인할 수 있습니다.