김병종 작가, ‘생명의 노래’ 그 이후를 묻는다!

2024-10-09

김병종 작가는 우리나라 화단에서 보기 드물게 글과 그림을 아우르고 넘나드는 걸출한 예인임은 분명하다. 일찍이 그림뿐 아니라 미술 평론, 문학에 있어서도 탁월한 일가견을 보여준 화가 그가 김병종이다.

그는 20대 생명의 노래에서부터 출발하여 칠십에 다다를 때까지 줄기차게 한국화의 본질과 생명의 노래열창에 집중했다.

그래서 당대의 문호 이어령 교수는 그를 일컬어 "날치가 물을 차고 오르듯 힘찬 붓질과 아름다운 색채로 생명의 시를 쓰는 화가" 또는 ”조용한 천재“라고까지 극찬한 바 있다.

우리는 그 출발과 모든 여정의 열매를 이번 문화역 전시에서 직관하고 있다.

문화역 서울에서 보여주고 있는 그 작품들의 면면이나 그가 즐겨 했던 역마살 걸린 문화예술 기행의 그 흔적들을 볼 때 분명 그는 쉽게 만나는 화가는 아니다.

글과 그림에 있어서나 문장에 천의무봉 한 표현력과 묘사력으로 볼 때 더욱 그러하다.

화업 40년의 작업을 일목요연하게 보여주고, 그의 예술적인 여정 여행의 흔적들을 이렇게 일목요연하게 볼 수 있었다는 것은 작가로서나 감상자로서 즐거움이다.

그리고 그것이 이번 <김병종, 생명의 광시곡> 전시의 가장 큰 가치와 의미이다.

그는 생명에 대한 존엄성과 중요함을 <바보 예수>에서부터 <생명의 노래> <송화분분> < 풍죽>에 이르기 까지 줄기차게 불러왔다. 그것에 다른 이견을 가진 사람은 아마도 없을 것이다.

그러나 그에게도 아쉬움은 남는다.

화가는 작품으로 이야기하는 것뿐이다. 후반에 들어선 <풍죽> 이라든가 새로운 표현형식의 주목하고 있는 작품들을 보여주고 있지만, 비평가의 시각으로 볼 때 여전히 아쉬움이 남는다.

예를 들면 <풍죽>의 대나무는 있는데 바람이 없다는 것이다.

그리고 단아 김병종 작가가 지금까지 추구해온 작가정신과 본질, 그것의 가시적인 작품에 시그니처는 무엇인가? 나는 그것을 묻고 싶다.

작가는 자기의 작품을 통해서 어떤 세계를 명확하게 혹은 철학적으로 개념적으로 보여주는 일이다.

물론 구리는 그것을 지켜볼 것이다.

누구에게나 시간은 무한한 것은 아니다. 그는 문단의 누구보다도 산문이나 에세이에 감탄사를 연발할 만큼 탁월하고 뛰어나다.

마치 천경자 화가의 수필처럼 잘 읽히고 충분히 베스트셀러에 오를 만큼 미술 기행은 감칠맛이 난다.

그런 예술가의 행적에도 불구하고 그는 화가이다.

1990년부터 약 10년씩 간격을 두고 화홍산수, 송화분분, 풍죽을 순차적으로 발표한 작품들은 나름 치열하지만 아쉬움이 남는다.

물론 이 작품들은 모두 <생명>이라는 주제 아래 그려진 연작들로써 생명의 귀함, 생명으로부터 받는 위로, 생명에 대한 예찬을 노래함으로써 당대 많은 관심을 받았던 것도 부인할 수 없다.

판사는 판결로 이야기하듯이, 작가는 작품으로 그 모든 것을 보여주고 역사에 남기고 평가를 받는다.

분명 이러한 나의 쓴소리는 대인군자인 작가에게도 기분을 상하게 할 수도 있다.

그리고 그것을 나는 잘 알고 있다. 나는 김병종 작가의 천재적인 재능과 이런 것이 화려하게 꽃피울 것을 기다리고 존중한다. “축하합니다 김병종 화가님.” critickim@naver.com

*필자/김종근 미술평론가

*아래는 위 기사를 '구글 번역'으로 번역한 영문 기사의 [전문]입니다. '구글번역'은 이해도 높이기를 위해 노력하고 있습니다. 영문 번역에 오류가 있을 수 있음을 전제로 합니다.<*The following is [the full text] of the English article translated by 'Google Translate'. 'Google Translate' is working hard to improve understanding. It is assumed that there may be errors in the English translation.>

Ask artist Kim Byeong-jong about what happened after ‘Song of Life’!

-Art critic Kim Jong-geun

Artist Kim Byeong-jong is clearly an outstanding artist who rarely sees in the Korean art world, embracing and crossing over writing and painting. He is a painter who has shown outstanding insight not only in painting but also in art criticism and literature.

Starting with Song of Life in his 20s, he focused on the essence of Korean painting and passionately singing Song of Life until he was in his 70s.

That is why Professor Lee Eo-ryeong, a literary figure of the time, praised him as “a painter who writes poetry of life with powerful brushstrokes and beautiful colors like a flying fish rising up from the water” or “a quiet genius.”

We are directly experiencing the fruits of that beginning and all of his journeys at this Cultural Station exhibition.

When we look at the works on display at Cultural Station Seoul and the traces of his cultural and artistic journeys that he enjoyed, it is clear that he is not an easy painter to meet. This is especially true when looking at his expressive and descriptive skills in writing and painting or sentences.

It is a joy as an artist and as an audience to be able to clearly see his 40 years of work as a painter and to see the traces of his artistic journey so clearly.

And that is the greatest value and meaning of this exhibition, .

He has consistently called for the dignity and importance of life from to , , and . There is probably no one who disagrees with that.

However, he also has regrets.

A painter only tells stories through his works. Although he has shown works that are drawing attention in new forms of expression, such as in his later years, he still feels regret from a critic's perspective.

For example, in , there is bamboo, but no wind.

And what is the signature of the artist's spirit and essence that author Dan-a Kim Byeong-jong has pursued so far, and its visible works? I want to ask that.

A writer clearly or philosophically conceptually shows a certain world through his work.

Of course, Guri will watch over it.

Time is not infinite for anyone. He is more outstanding and excellent than anyone else in the literary world, to the point that he exclaims exclamations in prose or essays.

The art travelogue is so delicious that it is readable and worthy of becoming a bestseller, just like the essays of artist Cheon Gyeong-ja.

Despite such an artist's actions, he is a painter.

The works that he sequentially released at intervals of about 10 years since 1990, such as Hwahongsansu, Songhwabunbun, and Pungjuk, are intense in their own way, but they leave a sense of regret.

Of course, these works are all series drawn under the theme of , and it cannot be denied that they garnered much attention at the time by singing about the preciousness of life, the comfort received from life, and the praise for life. Just as a judge speaks through his judgment, an artist shows everything through his work and leaves it in history to be evaluated.

Of course, my bitter criticism may offend even the gentlemanly artist.

And I know that well. I wait and respect the genius talent of artist Kim Byung-jong and for this to bloom brilliantly. “Congratulations, artist Kim Byung-jong.” critickim@naver.com

*Author/Art Critic Kim Jong-geun

Menu

Kollo 를 통해 내 지역 속보, 범죄 뉴스, 비즈니스 뉴스, 스포츠 업데이트 및 한국 헤드라인을 휴대폰으로 직접 확인할 수 있습니다.